مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا مسافرگیری به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرد. ما کاهش مسافرگیری در ماههای ابتدایی شیوع کرونا را تا هفتاد درصد هم شاهد بودیم. البته رفته رفته این فرایند کاهش روند مسافرگیری به یک حالت نرمالی رسید.
به گزارش روابط عمومی اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور، مرتضی ضامنی مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور در خصوص پیگیریها برای دریافت واکسن کرونای رانندگان تاکسیها به خبرنگار میزان گفت: ما از طریق وزیر محترم کشور درخواستی را خطاب به رئیس ستاد ملی مبارزه با کرونا ارسال کردیم. در درخواستی که ما مطرح کردیم این نکته عنوان شد که رانندگان تاکسی و حتی رانندگان حمل و نقل عمومی به صورت جمعی قشری هستند که بنا بر اعلام وزارت بهداشت در معرض خطر هستند. برای همین تقاضا کردیم این رانندگان در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار بگیرند و البته برابر اعلام وزارت بهداشت در اولویت هم قرار گرفته اند. ما منتظریم که وزارت بهداشت فرایند تزریق واکسن به این گروه از مشاغل را اعلام کند تا ما بتوانیم برای انجام فرایند اجرایی کمکهای لازم را داشته باشیم. ولی تا الان هنوز چیزی به ما اعلام نشده است.
وی درباره آمار ابتلا به بیماری کرونا در میان رانندگان تاکسیها گفت: ما برای سال جدید آمار مبتلایان در میان رانندگانمان را نداریم. همکاران ما درحال جمع بندی این برآوردها هستند که انشالله بعد از انجام این جمع بندی آن را اعلام خواهیم کرد. اما آمار مبتلایان سال گذشته بر روی پایگاه اینترنتی اتحادیه ما هست. این آمار در دسترس قرار دارد و میتوان به آن مراجعه کرد.
ضامنی درباره لطمات بیماری کرونا برای صنف رانندگان تاکسی گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا که تقریبا در بهمن ماه سال نود و هشت رخ داد مسافرگیری مخصوصا در همان بهمن سال نود و هشت به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا کرد. ما کاهش مسافرگیری در ماههای ابتدایی شیوع کرونا را تا هفتاد درصد هم شاهد بودیم و رفته رفته این فرایند کاهش به یک حالت نرمالی رسید. اما ابلاغیهای از سوی وزارت بهداشت تحت عنوان پروتکلهای بهداشتی به دست ما رسید که الزام میکرد یک مسافر از ناوگان تاکسیرانی کم شود. همین کم شدن یک مسافر اثر عمدهای بر کاهش مسافرگیری در خودروهای تاکسی داشته است.
وی ادامه داد: در حال حاضر در کل کشور با در نظر گرفتن پروتکلها و مساله کاهش مسافرگیری تقریبا متناسب با شرایط هر شهر بین سی تا چهل درصد کاهش مسافر ناشی از شیوع کرونا را در حوزه تاکسیرانی داریم. این فقط ضرر و زیان ناشی از کاهش مسافرگیری نیست. ما پروتکلهای دیگری داریم که باز هزینههایی را به رانندگان محترم تحمیل میکند. از جمله مساله انجام ضدعفونیهای مستمر، استفاده مستمر از ماسک و دستکش یا در بعضی از خطوط پر تردد آن جداکنندههایی که درون خودروها وجود دارد تمام اینها هزینههایی است که در حوزه تاکسیرانی وارد شده است.
مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور درباره نوع نظارتها برای رعایت پروتکلهای بهداشتی در خودروهای تاکسی و اینکه چه نهادی این نظارتها را اعمال میکند گفت: در همه شهرهای کشور در سازمانهای تاکسیرانی مجموعهای به نام حوزه بازرسی سازمان تاکسیرانی وجود دارد که بازرسیهای میدانی را انجام میدهند. اما در حوزه تاکسیرانی نوعی خودکنترلی اتفاق افتاده است. رانندگان خودشان با توجه به اینکه در معرض خطر هستند و آسیب پذیری در درجه اول متوجه خود آنهاست احتیاطهای لازم را دارند. بر اساس گزارشهایی که ما داریم اکثریت رانندهها پروتکلها را در وهله اول برای حفظ سلامتی خودشان و بعد هم حفظ سلامتی شهروندان رعایت میکنند. چون قاعدتا اگر رانندگان این پروتکلها را رعایت نکنند و ماسک نداشته باشند و خودروهایشان نظافتهای لازم را نداشته باشد شهروندان هم از این خودروها استفاده نمیکنند. همین موضوع باعث شده که اجرای پروتکلها در حوزه تاکسیرانی اجرای مطلوبی باشد. از طرفی گزارشها و نظارتهای شهروندی در هر شهر یک درگاه ارتباطی بین شهروندان و شهرداریهای هر شهر است؛ بنابراین در صورت مشاهده تخطی در این حوزه موضوع اعلام میشود.
وی درباره طرح رزرو صندلیهای تاکسی اظهار داشت: ما برای تاکسیها چنین برنامهای را نداشتیم. این قضیه برای اتوبوسها مطرح شد. به خصوص برای تهران یک طرحی مطرح شد، اما برای خودروهای تاکسی ما بحث رزرو صندلیها را نداشتیم، چون از اساس امکان پذیر نیست. البته ممکن است کارکرد تاکسی و مسافرگیری به صورت سفارشی در بیاید، اما رزرو صندلی فکر نمیکنم در حوزه تاکسیرانی امکانپذیر باشد.